zainab's FotoPage

By: Zai KuLiM

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 4-Apr-2008 06:47 Email | Share | Bookmark
RuMaH PuSaka ArWaH ToK&WaN


Kali nie entry aku
sedih kit entah kenapa bila aku terpandang pic kat picasaweb aku nie ttg umah arwah tok&wan(Ayah&Ibu mak aku...) aku tetiba hati aku sebak plak....sedih sgt tgk keadaan umah nie (umah nie 1kilometer jer dari umah mak aku).....semuanyer usang,sepi,sunyi,sedih menyelubungi hati aku...tiba2 jer airmata aku mula menitis...aku sedih bila teringat kembali waktu aku kecil2 umah nie ler tempat aku bermain dgn sepupu2 aku bila semua berkumpul ...terutamanyer time hari raya....dan umah nie jugak Wan(panggilan utk Atuk)aku menghembus nafas terakhir.Dai masa muda dahulu seorng anggota polis....tapi Tok Seha(panggilan utk nenek)meninggal kat umah mak saudara aku kat Penang...selepas 6tahun Wan meninggal...Dan aku paling sedih time Tok meninggal (02/05/ 2005)sbb aku terlupa sgt2 nak pergi upah kain sut Tok yg Tok suruh aku upah org utk menjahit tu...sedih sgt kalu ingat kembali..maner tahu itu maknanyer dia kan meninggalkan aku...aku plak entah kenapa lupa sgt2 nak upah kain tu...menyesal plak bila ingatkan kembali...
Tapi sekrg korang tgk ler umah tu jadi apa..pencuri dan penagih dadah buat sarang plak..abis almari diselongkar nyer...meh layan pic nie dlm umah nie...dah 3,4tahun ditinggalkan tak berpenghuni...


Katil 2tingkat tu aku selalu tido...sbb bila Wan meninggal mak suruh aku teman Tok tido kat umah dia..sbb anak2 dia yg lain semua tinggal jauh...yg dekat pun dah berkeluaga..jadi Tok Seha aku malas nak tinggal dgn mereka jadi dia tinggal corang2 bila mlm aku yg teman dia tido...pastu dia jatuh sakit mak saudara aku ambil tinggal gak dgn dia kat Penang dan Tok aku meninggal pun kat Penang dan dikebumikan kat kg aku gak sbb dia nak bersemadi sebelah kubur Wan aku...Bila ingat balik tak sempat dia nak tgk suami aku...hai sedih nyerr...makin laju plak air mata aku nie...


Bahagian dapur..Selalu Tok Seha masak kat aku...Gulai dia yg best sekali dan nasi goreng aku tak lupa..best sgt....Tok aku nie jenis yg pembersih sgt....periuk2 dia walaupun dah lama guna tp stail nampak cam baru.....Apapun aku mmg sayang kat Tok aku nie...Tok Seha mmg baik sgt dia seorg yg pendiam,baik hati tak pernah marah atau tinggikan suara kat anak2 ataupun cucu cicit dia....


Yang rak bertingkat tu org Kedah panggil para...macam2 Tok simpan kat atas tu tp korang lihat ler apa jadi...habis semua pencuri angkut dan selerak2 kan...


Semua diselongkar....pilu dan hiba hati nie tgk....sbb rumah nie dulu mmg bersih sgt2...


Abis pintu almari dikopek2...


Sedih tul aku tgk nie..


Bahagian ruang tamu..tempat nie selalu kami berkumpul utk tangkap gambar raya....sekrg eemmmm............


Bila lepak2 dgn Tok kat cini Tok selalu cerita kisah zaman Jepun.Takut aku dgr....kasihan sesiapa yg lalui zaman tu....


Kat atas katil merah tu ler Wan aku menghembuskan nafas terakhirnyer....tahun bila aku dah tak ingat tp time tu aku sekolah g..
Sekrg semua adek beradek mak aku dah tak peduli rumah pusaka nie.umah nie kawasan sekitarnyer pun mmg luas dan kat dlm pun luas gak ..umah ni 2 tingkat....nak jual pun mereka tak setuju jadi biarlah begini.....hanya anai2,serangga2 dan pelbagai makluk perosak yg lain jadi penghuni umah pusaka nie..Di sekitarnyer terdapat pokok yg masih hidup antara nyer rambutan,buat Setar,pisang dll.dan yg paling byk lalang2 la....lupa plak aku nak snap pic umah nie dari luar..lain kali kay...


Nie pic Wan Aku dgn adek mak aku yg bongsu..


Segak dan bergaya sekali...


Nie plak pic aku dgn Tok seha..time nie aku sekolah menengah g ha...


Nie mak aku dan Tok Seha disaat -saat terakhir nyer...lepas seminggu tu Tok pun meninggal..kat umah mak saudara aku kat Penang..


Kakak aku pun ikut gak...waktu nie mak dan ayah baru balik dari Mekah..masa nie baru jer terjadi tsunami yg teruk tu..

Semoga roh Tok & Wan aku dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama2 org2 yg beriman......AL-Fatihah....

Dan kepada sesiapa yg masih mempunya Atuk Dan Nenek..hargailah mereka sewaktu hayat mereka masih ada...

Aku YanG Sedih~Zai Kulim...


Thanks Dari~ Zai KuLiM



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net